Konsep Tatabahasa
Menurut Tatabahasa
Dewan, aspek tatabahasa menyentuh kepada dua sudut, iaitu melibatkan cara
perkataan dibentuk daripada bunyi-bunyi bahasa dan cara perkataan disusun
menjadi ayat. Huraian di peringkat perkataan disebut morfologi, manakala
huraian di peringkat ayat disebut sintaksis.
Kesalahan Tatabahasa
Kebanyakan
pelajar yang mempelajari bahasa
Melayu lemah dalam penguasaan
tatabahasa bahasa Melayu. Di bawah adalah antara kesalahan-kesalahan yang
sering dilakukan oleh para pelajar.
1.0 Kesalahan aspek
kata dibataskan kepada:
1.1 - kesalahan
penggunaan imbuhan
Contoh kesalahan
|
Saya suka membacaan dan mendengaran
Al-Quran.
|
Ayat yang betul
|
Saya suka membaca dan mendengar bacaan
Al-Quran.
|
Dalam ayat di atas,
penggunaan imbuhan apitan ‘meN – an’ menyalahi imbuhan pada kata dasar ‘baca’.
Kata kerja ini perlu menerima imbuhan awalan ‘meN-’ iaitu ‘membaca’
dan‘mendengar’ untuk membentuk kata kerja aktif transitif yang memerlukan objek
sebagai pelengkap maksud iaitu ‘bacaan Al-Quran’. Kata ‘bacaan’ ditambah supaya
ayat tersebut lebih gramatis.
Contoh kesalahan
|
Saya mahu kongsi cerita dengan kawan-kawan.
|
Ayat yang betul
|
Saya mahu berkongsi cerita dengan
kawan-kawan.
|
Awalan ‘beR-’ dalam
ayat di atas perlu diimbuhkan pada kata kerja ‘kongsi’ untuk membentuk kata
kerja aktif transitif yang memerlukan objek sebagai pelengkap maksud iaitu‘cerita’.
1.2 - kesalahan
penggunaan kata hubung
Contoh kesalahan
|
Sumiah ialah budak
yang rajin, dia suka tolong mak memasak.
|
Ayat yang betul
|
Sumiah ialah budak
yang rajin dan suka menolong emak memasak.
|
Pelajar melakukan
kesalahan tatabahasa kerana tidak menggunakan kata hubung gabungan ‘dan’ dalam
ayat di atas. Kata hubung ‘dan’ perlu untuk menghubungkan dua klausa ayat di
atas. Selain itu, pelajar turut melakukan kesalahan pada kata kerja ‘tolong’
dan kata nama‘mak’.
Contoh kesalahan
|
Keluarga saya baik dan ramai dan lucu.
|
Ayat yang betul
|
Keluarga saya
ramai, baik dan lucu.
|
Kata hubung ‘dan’
perlu digunakan sekali sahaja dalam ayat di atas bagi menghubungkan klausa yang
sama tara sifatnya iaitu ‘Keluarga saya ramai’, ‘Keluarga saya baik’ dan
‘Keluarga saya lucu’.
1.3 - kesalahan
penggunaan pemeri
Contoh kesalahan
|
Saya suka ialah manggis.
|
Ayat yang betul
|
Saya suka akan manggis. Atau
Saya menyukai manggis.
|
Walaupun kata pemeri
‘ialah’ di atas digunakan di hadapan kata nama, namun penggunaannya menyalahi struktur ayat bahasa
Melayu kerana kata adjektif tidak boleh disusuli oleh kata pemeri ‘ialah’ atau
‘adalah’. Oleh itu, kata pemeri ‘ialah’ perlu digugurkan. Selain itu, kata adjektif ‘suka’ yang membawa maksud
perasaan/emotif memerlukan pelengkap iaitu kata sendi nama ‘akan’ dan perlu
disusuli oleh kata nama atau frasa nama. Sebagai contoh, ‘Saya suka akan
manggis’. Kata adjektif ‘suka’ juga boleh menerima imbuhan apitan ‘me – i’ yang
berfungsi sebagai kata kerja transitif dan disusuli oleh kata nama ‘manggis’
sebagai objek. Sebagai contoh, ‘Saya menyukai manggis’.
Contoh kesalahan
|
Durian adalah buah yang
paling terkenal di Malaysia.
|
Ayat yang betul
|
Durian ialah buah
yang paling terkenal di Malaysia.
|
Berdasarkan ayat di atas, didapati pelajar
menggunakan kata pemeri ‘adalah’
di hadapan kata nama. Oleh itu, kata pemeri ‘adalah’
perlu digantikan dengan kata pemeri
‘ialah’. Selain itu, terdapat kesalahan ejaan bagi
kata ‘buah’ yang dieja ‘bulah’.
2 0 Kesalahan aspek
frasa dibataskan kepada:
2.1 - kesalahan
penggunaan frasa nama
Contoh kesalahan
|
Itu negara ada
banyak musim.
|
Ayat yang betul
|
Negara itu ada banyak musim.
|
Frasa nama ‘Itu
negara’ dalam ayat di atas tidak tepat kerana unsur penerang iaitu ‘Itu’ mendahului
unsur inti iaitu ‘negara’. Oleh itu, binaan frasa nama yang tepat ialah ‘Negara
itu’.
Contoh kesalahan
|
Saya mempunyai adik
seorang laki-laki.
|
Ayat yang betul
|
Saya mempunyai
seorang adik lelaki.
|
Frasa nama ‘adik
seorang’ dalam ayat di atas tidak tepat kerana unsur penjodoh bilangan iaitu
‘seorang’ harus menjadi penerang jumlah kepada frasa nama iaitu ‘adik lelaki’.
Oleh itu, binaan frasa nama yang tepat ialah ‘seorang adik lelaki’. Kata
‘laki-laki’ digantikan dengan ‘lelaki’ berdasarkan sistem ejaan baharu.
2.2 - kesalahan
penggunaan frasa kerja
Contoh kesalahan
|
Kakak memiliki
sangat cantik kereta.
|
Ayat yang betul
|
Kakak memiliki
kereta yang sangat cantik.
|
Penggunaan frasa
kerja dalam ayat di atas tidak tepat kerana kata kerja transitif‘memiliki’ perlu diikuti oleh
objek yang terdiri daripada kata nama iaitu ‘kereta’. Oleh itu, frasa kerja
yang tepat bagi ayat di atas ialah ‘memiliki kereta’. Selain itu, penggunaan
kata hubung‘yang’ perlu untuk memancangkan
dua ayat. Ayat yang pertama ialah ‘Kakak memiliki kereta’ dan yang kedua ialah
‘Kereta sangat cantik’. Dalam ayat pancangan, pengulangan kata ‘Kereta’ hendaklah
digugurkan.
Contoh kesalahan
|
...sebab durian
banyak vitamin dan nutrien.
|
Ayat yang betul
|
…sebab durian
mengandungi banyak vitamin dan nutrien.
|
Menurut tatabahasa
bahasa Melayu, kata kerja (transitif atau tak transitif) mesti hadir sebelum
objek /
pelengkap ayat. Ayat
di atas menunjukkan pelajar tidak menggunakan kata kerja sebelum
objek/pelengkap ayat. Oleh itu, kata kerja ‘mengandungi’ perlu hadir untuk
berfungsi sebagai binaan frasa kerja yang tepat.
2.3 - kesalahan penggunaan frasa sendi nama
Contoh kesalahan
|
Banyak buah-buahan
ke pasar raya Tesco.
Saya datang di Johor.
|
Ayat yang betul
|
Banyak buah-buahan
di pasar raya Tesco.
Saya datang ke
Johor. atau
Saya pergi ke
Johor. atau
Saya ke Johor.
|
Berdasarkan ayat-ayat di atas, pelajar didapati
keliru dalam penggunaan kata sendi nama ‘ke’ dan ‘di’. Kata sendi nama ‘ke’
digunakan di hadapan kata nama atau frasa nama untuk menunjukkan arah atau
tempat yang dituju dan ditulis terpisah daripada kata nama atau frasa nama yang
mengikutinya. Kata sendi nama ‘di’ pula digunakan di hadapan kata nama atau
frasa nama yang menunjukkan tempat dan ditulis terpisah daripada kata nama atau
frasa nama.
Penggunaan kata sendi nama ‘ke’ hendaklah digantikan dengan kata sendi nama
‘di’ yang merujuk tempat iaitu pasar raya. Kata sendi nama ‘di’ pula perlu
digantikan dengan ‘ke’ untuk menunjukkan arah.
Contoh kesalahan
|
Saya pergi ke pasar
malam di Rabu.
|
Ayat yang betul
|
Saya pergi ke pasar malam pada hari Rabu.
|
Penggunaan kata sendi
nama ‘di’ di dalam Jadual 14 didapati tidak tepat. Kata sendi nama ‘pada’ lebih
tepat digunakan untuk menunjukkan keterangan waktu atau masa.
Contoh kesalahan
|
Berpuasa di
Malaysia berbeza dari berpuasa di negara saya.
|
Ayat yang betul
|
Berpuasa di
Malaysia berbeza daripada berpuasa di negara saya.
|
Penggunaan kata sendi
nama ‘dari’ di dalam dalam ayat di atas
didapati tidak tepat kerana menurut tatabahasa bahasa Melayu, kata sendi
nama‘dari’ hendaklah digunakan di hadapan kata nama atau
frasa nama yang menyatakan arah atau masa. Kata sendi nama ‘ daripada’ pula hadir di hadapan kata kerja atau frasa
kerja apabila digunakan untuk menyatakan perbezaan atau perbandingan. Oleh itu,
frasa sendi nama yang tepat dalam ayat di atas ialah ‘daripada berpuasa’ untuk
menunjukkan perbezaan pengalaman berpuasa antara Malaysia dengan negara asal
pelajar.
3.0
Kesalahan aspek ayat dibataskan kepada:
3.1 - kesalahan
struktur ayat tunggal
Contoh kesalahan
|
Saya nama Anas.
|
Ayat yang betul
|
Nama saya Anas.
|
Konstituen subjek (frasa nama) dalam ayat di
atas tidak tepat kerana unsur penerang mendahului unsur inti. Oleh itu, frasa
nama yang tepat dalam ayat ini ialah ‘Nama’ sebagai unsur inti dan ‘saya’
sebagai unsur penerang. Kesalahan dalam ayat di atas juga berlaku disebabkan gangguan
bahasa ibunda atau bahasa kedua pelajar. Pelajar menggunakan struktur ayat
bahasa Inggeris iaitu ‘My name’ yang
diterjemahkan sebagai ‘Saya nama’ dalam bahasa Melayu.
Contoh kesalahan
|
Di Kulliyyah Ekonomi saya abang belajar.
|
Ayat yang betul
|
Di Kulliyyah Ekonomi abang saya belajar.
|
Kesalahan Ayat yang
Frasa nama dalam subjek ayat di atas tidak tepat kerana unsur penerang
mendahului
unsur inti. Oleh itu,
frasa yang tepat bagi subjek ayat di atas ialah ‘abang saya belajar’. Kesalahan
aspek ejaan iaitu ‘Eknomi’ turut didapati dalam ayat di atas.
Contoh kesalahan
|
Ayah kerja saya
guru.
|
Ayat yang betul
|
Ayah saya bekerja
sebagai guru.
|
Susunan kata dalam
ayat di atas tidak menepati konstituen subjek dan predikat. Ayat tersebut
hendaklah dimulakan dengan frasa nama ‘Ayah saya’ sebagai subjek ayat, diikuti
kata kerja ‘bekerja’ dan frasa nama
‘sebagai guru’
sebagai predikat ayat. Selain itu, awalan ‘be-’ perlu diimbuhkan pada kata ‘kerja’ agar ayat tersebut lebih
gramatis.
3.2 - kesalahan
struktur ayat saduran
Contoh kesalahan
|
Orang Muslim suka makan buah-buahan.
Makanan saya untuk
iftar adalah nasi ayam.
Contoh buah-buahan
apple, orange, tembikai, nenas dan sebagainya.
To sum up, semua
buah-buahan mempunyai saiz, warna dan rasa yang berbeza-beza.
Saya ada sebelas
siblings… Father saya umur enam puluh tiga.
|
Ayat yang betul
|
Orang Islam suka makan buah-buahan.
Makanan saya semasa
berbuka puasa ialah nasi ayam.
Contohnya,
buah-buahan seperti epal, oren, tembikai, nenas dan sebagainya.
Kesimpulannya,
semua buah-buahan mempunyai saiz, warna dan rasa yang berbeza-beza.
Saya ada sebelas
orang adik-beradik… Ayah saya berumur enam puluh tiga tahun.
|
Dalam contoh
ayat-ayat di atas, terdapat kata saduran daripada bahasa Arab/bahasa Inggeris iaitu
‘Muslim’ yang membawa maksud ‘orang Islam’. Perkataan ‘iftar’ dalam sampel
ayat pula ialah saduran daripada bahasa
Arab yang bermaksud ‘berbuka puasa’. Didapati pelajar melakukan kesalahan dalam
mengeja nama buah-buahan. Pelajar menggunakan perkataan dalam bahasa Inggeris
seperti ‘apple’ dan ‘orange’ yang sepatutnya dieja ‘epal’ dan‘oren’. Begitu juga dengan contoh
ayat yang menggunakan kata saduran
daripada bahasa Inggeris iaitu ‘To sum up’ yang membawa maksud ‘Kesimpulannya’.
Selain itu, ayat yang menggunakan kata ‘siblings’ bagi kata ‘adik-beradik’ dan
‘Father’ bagi kata ‘Ayah’
4.0 Kesalahan aspek
ortografi dibataskan kepada:
4.1 Kesalahan ejaan
Ejaan salah
|
Ejaan betul
|
Ejaan salah
|
Ejaan betul
|
Tengoh
tembaik
pissang
kerita
umor
antrabansa
police
kutching
|
tengok
tembikai
pisang
kereta
umur
antarabangsa
polis
kucing
|
mirah
bebuntuk
dari padi
purumpuan
menggu
keluai
kampong
belom
|
merah
berbentuk
daripada
perempuan
minggu
keluar
kampong
belum
|
4.2 - huruf
besar/kecil
Contoh kesalahan
|
kulitnya juga
berkhasiat dan boleh digunakan…
malaysia ada banyak
buah-buahan tempatan. Buahbuahan ada yang musim…
Saya tinggal di
istanbul.
Keluarga saya
tinggal Di Palestine. Ayah saya kerja Di kedai…
|
Ayat yang betul
|
Kulitnya juga berkhasiat dan boleh digunakan…
Di Malaysia ada
banyak buah-buahan tempatan. Buah-buahan ini ada yang bermusim…
Saya tinggal di
Istanbul.
Keluarga saya
tinggal di Palestin. Ayah saya bekerja di kedai…
|
Berdasarkan
contoh-contoh ayat di atas, didapati
menggunakan huruf kecil pada pangkal ayat dan kata nama khas. Pelajar-pelajar berkemungkinan dipengaruhi bahasa Arab kerana tiada huruf besar mahupun huruf kecil
dalam tulisan bahasa Arab. Adakala pelajar menggunakan huruf besar pada kata sendi ‘di’
di pertengahan ayat. Selain itu, pelajar turut melakukan kesalahan tatabahasa lain
seperti aspek imbuhan dan sebagainya.





















No comments:
Post a Comment